Let's make it clear that this milk is the ultimate solution for intolerance/allergy problems.
From the birth of our little one until almost 5 months old, we tried many different foods (with consultation with the pediatrician, of course) because the child had indications of intolerance/allergy, but nothing clear. To cut a long story short, we tried partially hydrolyzed and extensively hydrolyzed milks before this one. Each one for at least 15 days. One milk caused constipation but made the child spit up a lot. The other milk caused spit up but gave the child excessive gas. The next one fixed the gas and spit up but caused diarrhea. And so on.
With aminova, from the very first day, the difference was evident. Everything was magically corrected. I don't need to say anything more about how it "worked like magic" for us.
BUT
1) The price is prohibitive. But luckily, this milk is covered. Because it would have helped us a lot if we had read about it somewhere, I am sharing it here with the hope that it might help someone. Buy 1-2 milks from your own pocket to see if it works for your child, and then go to a public hospital (only a public allergist with an appointment 1 month+ later, unfortunately) to have it prescribed if your child indeed has a problem. They prescribe around 10 milks/month. And if the pharmacy asks for a copayment, go somewhere else. The prescription states 0% copayment, but our allergist warned us to go somewhere else if they ask for money. And indeed, that's what happened in 2 pharmacies.
2) This milk doesn't dissolve easily at all. It requires lukewarm to hot water and stirring vigorously until the sun sets.
3) The milk has AWFUL taste. They told us that the partially/extensively hydrolyzed ones would be hard for the child to accept, but this fully hydrolyzed one is a category of its own. Personally, I apologized to the child for feeding them something like this.
In summary, 4 stars because the milk is a lifesaver for children with real intolerance/allergy issues, but it's very expensive and sustainable only with a prescription. It doesn't dissolve easily, but with practice, you can reduce the effort. Bad taste, but you overlook it because the child will calm down. And eventually, they will get used to it.
Courage and supportive greetings to everyone going through such issues.
Να ξεκαθαρίσουμε πως το γάλα αυτό είναι η τελική λύση στα προβλήματα δυσανεξίας/αλλεργίας.
Από τη γέννηση του μικρού μας και μέχρι σχεδόν 5 μηνών, δοκιμάσαμε πάρα πολλές τροφές (με συνεννόηση με την παιδίατρο φυσικά) επειδή το παιδί είχε ενδείξεις δυσανεξίας/αλλεργίας αλλά όχι ξεκάθαρα πράγματα.
Για να μη τα πολυλογώ, δοκιμάσαμε και μερικώς υδρολυμενα και εκτενώς υδρολυμενα γάλατα πριν από αυτό. Το κάθε ένα για τουλάχιστον 15 μέρες. Το ένα Γαλα έφτιαχνε τις κενώσεις αλλά έκανε πολλές γουλιες. Το άλλο έφτιαχνε τις γουλιες αλλά του δημιουργούσε παααρα πολλά αέρια. Το επόμενο διόρθωνε τα αέρια και τις γουλιες αλλά έκανε διαρροιες. Και ούτω καθεξής.
Με το aminova από τη 1η κιόλας μέρα η διαφορά ήταν εμφανέστατη. Διορθώθηκαν όλα ως δια μαγείας. Δεν χρειάζεται να πω τίποτα παραπέρα για το αν "μας έκανε σα Γαλα"
ΑΛΛΆ
1) Η τιμή του είναι απαγορευτική. Αλλά ευτυχώς, το γάλα αυτό γράφεται. Επειδή θα μας βοηθούσε πολύ αν το είχαμε διαβάσει κάπου, το μοιράζομαι εδώ με την ελπίδα πως ίσως βοηθήσει κάποιον.
Αγοράστε 1-2 γάλατα από τη τσέπη σας να δείτε αν" κάνει" στο παιδί σας και μετά πηγαίνετε σε ένα δημόσιο νοσοκομείο (μόνο δημόσιο αλλεργιολογο με ραντεβού 1 μήνα+ μετα, δυστυχώς) να σας το γράψει αν το παιδί έχει όντως πρόβλημα. Γραφουν περίπου 10 γαλατα/μήνα.
Και αν το φαρμακείο που θα πάτε θα σας ζητήσει συμμετοχή, να πάτε αλλού. Η συνταγογραφηση λέει 0% συμμετοχή αλλά μας προειδοποίησε η αλλεργιολογος να πάμε αλλού αν μας ζητήσουν λεφτά. Κι όντως έτσι έγινε, σε 2 φαρμακεία.
2) Το γάλα αυτό δεν διαλύεται καθόλου εύκολα. Θέλει χλιαρό προς ζεστό νερό και ανακάτεμα με μίσος μέχρι να σβήσει ο ήλιος.
3) Το γάλα έχει Α Π Α Ι Σ Ι Α γεύση. Μας έλεγαν πως τα μερικώς/εκτενώς υδρολυμενα θα τα δεχτεί δύσκολα το παιδί αλλά αυτό, το πλήρως υδρολυμενο είναι ξεχωριστή κατηγορία από μόνο του. Προσωπικά, απολογήθηκα στο παιδί που το ταΐζουμε κάτι τέτοιο.
Εν ολίγοις, 4 αστέρια διότι το γάλα είναι σωτήριο για παιδιά με πραγματικά θέματα δυσανεξίας/αλλεργίας αλλά πανάκριβο και βιώσιμο μόνο με συνταγογραφηση.
Διαλύεται δύσκολα αλλά με εξάσκηση μειώνεις το κόπο.
Κακή γεύση αλλά το προσπερνάς επειδή το παιδι θα ηρεμήσει. Και εν τέλη θα το συνηθίσει.
Κουράγιο και αγωνιστικούς χαιρετισμούς σε όλους που περνάνε τέτοια θέματα.